Przeprowadzanie kampanii SEO nie byłoby możliwe bez zastosowania określonych zabiegów i narzędzi. Właściwa optymalizacja wpływać może na wszystkie elementy strony, do których zaliczymy:
- Teksty – w sytuacji, gdy zmienimy długość artykułów, a także ich tytuły, ubogacimy zakres słów kluczowych.
- Strukturę witryny – w sytuacji, gdy zmianie poddamy elementy nawigacji a także wszelkie dotychczasowe schematy informacyjne.
- Elementy techniczne oraz wizualne wraz z użytecznością. Znaczenie może mieć szybkość działania strony, a także właściwe zastosowanie śródtytułów wraz z załączonymi reklamami
Za błędne należy więc uznać myślenie, że SEO pomaga wyłącznie w procesach optymalizujących kody. Optymalizacja to jedynie część procesu, dlatego tak ważne jest rozróżnianie pozycjonowania i optymalizacji, o czym pisaliśmy już wcześniej. Specjaliści z branży SEO zgodnie stwierdzają, że czynników pozycjonujących w SEO może być ponad 200. Szacuje się taką liczbę, mimo że czynniki te nigdy nie zostały spisane. Jest to niemożliwe poprzez enigmatyczny charakter algorytmu Google. Działania SEO stawiają przed pozycjonerami konieczność zwracania się w stronę wytycznych Google, a także osobistej wiedzy, testów, no i oczywiście analizy konkurencji.
Podział narzędzi SEO
Narzędzia SEO w prosty sposób dzielimy na te, które mają ścisły związek z promowaną stroną (on – page), jak i te, które mają znacznie luźniejszy charakter dla działań w obszarze strony (off – page). Wyszczególnione elementy są od siebie w dużym stopniu zależne i ważne jest, by przeprowadzając pozycjonowanie i optymalizację móc korzystać z różnych ich połączeń. W praktyce już dawno temu okazało się, że typ czynników zależny od danego słowa kluczowego może mieć zróżnicowane znaczenie oraz wpływ na wszystkie procesy SEO.
On – page i off – page SEO
Elementy on – page:
- Content – treść, teksty, treści z określoną liczbą i formą słów kluczowych.
- Rozmieszczenie treści wraz z dołączonymi linkami.
- Język strony (np. HTML).
Elementy off – page:
- Linki kierujące do witryny poprzez adresy umieszczone w treści.
- Sygnały społecznościowe.
- Zespół zaufanych działań w kształtowaniu domen, pracą przy serwerach.
Bez wątpienia podjęcie właściwej taktyki działania w off – page SEO pozwala na szybkie uzyskanie pożądanych wyników. Do przykładowych taktyk, najczęściej stosowanych, zaliczymy:
- Działania zapleczowe – sieci specjalnych stron, miejsce emisji linków.
- Fora internetowe – linki z sygnatur, profili i treści komentarzy.
- Działania blogowe – zawierać mogą linki z artykułów prowadzonych przez blogerów, w charakterze komercyjnym, jak i bezpłatnym.
- Artykuły sponsorowane – z linkami na stopkach, pochodzące z serwisów tematycznych i popularnych portali.
- SEO PR – linki pojawiające się dzięki połączeniu z branżą dziennikarską, rzutujących na rozpoznawalność danej marki.
- Przejmowanie domen – jeśli mają one aktualne i dobre profile linków, mogą zostać przekierowane na stronę poddawaną aktualnie pozycjonowaniu. Okazuje się bardzo przydatne w sytuacji, gdy chcemy “ożywić” dawno nieaktywną i zapomnianą stronę